June 13, 2021
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

۹ روش برای ترمیم احساسات پس از پایان یک رابطه‌ی عاطفی

پایان یک رابطه‌ی عاطفی

بسیاری از افراد درد و رنج پس از پایان یک رابطه‌ی عاطفی را در زندگی خود تجربه می‌کنند؛ حتی بیشتر از یک بار. در فیلم‌ها و کتاب‌ها، قطع رابطه بسیار راحت و بدون درد و رنج توصیف می‌شود. معمولا زوج‌ها دوباره با هم آشتی می‌کنند یا اگر کسی رابطه‌ای را قطع کند معمولا وارد رابطه‌ی بهتری می‌شود. اما در واقعیت، همیشه این‌طور نیست و درد و رنج قطع رابطه، تا مدت‌ها با فرد باقی می‌ماند. برای اینکه بدانید چطور با این شرایط سخت کنار بیایید، با کرونیدو در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

اگر به تازگی قطع رابطه کرده‌اید و در حال تجربه‌ی غم و اندوه پس از آن هستید، احتمالاً جملات دلداری‌دهنده‌ی دیگران به کارتان نمی‌آیند و درد و رنج شما را کم نمی‌کنند. این دوره، یعنی کنار آمدن با قطع رابطه و مشکلات روحی پس از آن، باید به مرور زمان طی شود. طی شدن این مرحله برای همه‌ی افراد یکسان نیست. بعضی از افراد آن را راحت‌تر طی می‌کنند و زودتر با واقعیت جدید زندگی کنار می‌آیند اما برای برخی دیگر، این فرایند بیشتر طول می‌کشد.

هیچکس نمی‌تواند به شما بگوید که کنار آمدن با این شرایط چقدر زمان می‌برد. اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که کنار آمدن با قطع رابطه را راحت‌تر می‌کند.

روش‌هایی برای خودمراقبتی و ترمیم یک قلب شکسته

پایان یک رابطه‌ی عاطفی

بلافاصله بعد از قطع یک رابطه، اشکالی ندارد اگر به خودتان اجازه دهید که غمگین باشید و گریه کنید. لازم نیست بلافاصله وارد مرحله‌ی «حل مسئله» شوید. در واقع اگر بخواهید از مرحله‌ی اندوه و غم صرف نظر کنید، فرایند ترمیم شما معمولا بیشتر طول می‌کشد و سخت‌تر خواهد بود.

در روزهای اول در برابر نیاز به انزوای خود مقاومت کنید. احساساتی مثل ناراحتی، احساس گناه، سردرگمی و سایر احساسات شدید در این دوران می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. به همین دلیل وقت خود را با کسانی بگذرانید که به شما اهمیت می‌دهند. برای اینکه با تغییرات بزرگ زندگی کنار بیایید، به حمایت دوستان و اعضای خانواده‌ی خود نیاز دارید.

وقتی برای مرحله‌ی بعدی آماده شدید، بایدها و نبایدهایی که در ادامه می‌گوییم را به خاطر بسپارید تا بهتر بتوانید شرایط جدید زندگی خود را مدیریت کنید.

۱. اجازه ندهید احساسات به شما فرمانروایی کنند

تلاش کنید تا پایان یک رابطه را به عنوان یک شکست در نظر نگیرید. در عوض، آن را فرصتی در نظر بگیرید برای یاد گرفتن، کسب تجربه و رشد. فرقی نمی‌کند که این رابطه، رابطه‌ی اول شما بوده یا روابط دیگری هم داشته‌اید. با هر قطع رابطه می‌توانید تجربه‌های جدیدی برای بهبود زندگی و مهارت‌های ارتباطی خود کسب کنید.

امکان دارد در ابتدا برای برقراری رابطه، احساس خشم داشته باشد. ممکن است احساس کنید که باید از شریک سابق خود انتقام بگیرید یا در مورد به هم زدن زندگی او یا روابط جدید او فکر کنید. فراموش نکنید که نباید کنترل عقل و اراده‌ی خود را به دست احساسات بسپارید. آسیب زدن به فرد دیگر، درد و اندوه شما را کم نمی‌کند. برعکس، باعث می‌شود که احساسات بد شما تشدید شوند و روند ترمیم و بهبودی شما را کند می‌کند.

۲. مراقب خود باشید

مراجعه به تراپیست بعد از قطع رابطه

خودمراقبتی به معنای مراقبت از روان، جسم و روحیه‌ است. هر کسی برای خودمراقبتی، روش و نیازهای خاص خودش را دارد اما در مجموع تکنیک‌ها و روش‌هایی برای مراقبت از خود وجود دارد که برای همه مفید است. مثلا داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، داشتن حمایت‌ از طرف دیگران و داشتن استراتژی‌هایی برای کنار آمدن با شرایط استرس‌زا.

سعی کنید که با خودتان صبور، مهربان و بخشنده باشید. فراموش نکنید که درد و رنج ناشی از قطع رابطه، همیشه روحی و روانی نیست و تحقیقات نشان داده است که می‌تواند روی جسم افراد هم تأثیرگذار باشد.

علاوه بر این، باید دیدگاه خود در مورد زندگی را تغییر دهید. افرادی که در رابطه‌ی عاطفی هستند، معمولا این رابطه را در مرکز زندگی خود قرار می‌دهند اما فراموش نکنید که ما در زندگی، روابط متعددی داریم و فقط رابطه‌ی عاطفی نیست که باید به آن بپردازیم. رابطه با دوستان، خانواده و خودتان هم به همان اندازه اهمیت دارد.

اگر در مورد نقش خود در یک رابطه‌ی عاطفی احساس گناه می‌کنید یا خودتان را سرزنش می‌کنید، احتمالا نمی‌توانید برای خودتان هم دوست خوبی باشید. وقتی با خودتان مهربان‌تر باشید، این احتمال بیشتر می‌شود که از طرف دیگران هم مهربانی و محبت را جذب کنید.

یکی از روش‌های خودمراقبتی در این شرایط این است که به یک درمانگر یا تراپیست قابل اطمینان، ماهر و باتجربه مراجعه کنید. نه فقط در مورد قطع رابطه، بلکه در تمام تغییرات بزرگ زندگی می‌توانید از تراپیست‌ها کمک بگیرید تا زودتر با شرایط جدید کنار بیایید.

۳. به گذشته فکر نکنید

قطع رابطه

فراموش نکنید که هیچ رابطه‌ای صد‌درصد بد یا صددرصد ایدئال نیست.

ما همواره تمایل داریم تا نگاهی به گذشته‌ی زندگی خود داشته باشیم. در این شرایط معمولاً مشکلات و سختی‌هایی را که تجربه کرده‌ایم فراموش می‌کنیم و از روابط قبلی فقط روزهای خوش و خاطرات قشنگ را یادآوری می‌کنیم. به هر حال چه به روزهای خوب گذشته فکر کنید، چه خودتان را بابت کارهایی که قبلاً کرده‌اید سرزنش کنید، در هر صورت فکر کردن به گذشته چیزی را تغییر نمی‌دهد و فقط شما را در یک چرخه‌ی بی‌انتها قرار می‌دهد. این افکار که گاهی ناخواسته به ذهن ما می‌رسند، می‌توانند روند ترمیم و کنار آمدن با قطع رابطه را کند و آهسته کنند.

فراموش نکنید که هیچ رابطه‌ای صد‌درصد بد یا صددرصد ایدئال نیست. اگر در حال ستایش بیش از اندازه‌ی رابطه‌ی قبلی خود هستید یا شریک سابق زندگی خود را بی‌نقص و ایدئال می‌دانید، باید طرز فکر خود را تغییر دهید و تا جایی که می‌توانید با شریک قبلی و رابطه‌ی قبلی، فاصله‌ی عاطفی و حتی فیزیکی خود را افزایش دهید.

مثلا در دنیای امروز که روابط در دنیای مجازی به لطف اینترنت بسیار گسترده است، ممکن است دائما شبکه‌های اجتماعی شریک سابق خود را چک کنید. اگر نمی‌توانید در برابر وسوسه‌ی انجام این کار مقاومت کنید، بهتر است آن‌ها را بلاک کنید و رابطه‌ی خود را در شبکه‌‌های مجازی قطع کنید. اگر دائماً به بهانه‌های مختلف به سمت شریک سابق یا رابطه‌ی سابق خود کشیده شوید، ممکن است روند ترمیم شما طول بکشد. اگر شریک سابق شما رابطه‌ی جدیدی را شروع کرده، دیدن عکس‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی (با وجود اینکه نمایش دقیقی از واقعیت نیست) می‌تواند باعث شود که احساسات قدیمی شما نسبت به آن فرد، دوباره زنده شود.

۴. قدر خاطرات خوب را بدانید

حتی اگر رابطه‌ی شما با قهر و دلخوری تمام شده باشد، احتمالاً سرتاسر رابطه، قهر و دلخوری نبوده است. حتما با شریک سابق خود روزهای خوب داشته‌اید. اگر نسبت به رابطه‌ی قبلی خود خشمگین هستید، به خاطرات خوب آن فکر کنید. نباید اجازه دهید خلاء ناشی از قطع رابطه، با احساسات ناخوشایند و کینه پر شود. هر وقت یاد خاطرات خوب گذشته افتادید، قدردان آن باشید و از یادآوری آن لذت ببرید.

۵. نیازهایتان را انکار نکنید

در مورد نیازهای خود، با خودتان صادق باشید؛ به خصوص نیازهایی که معمولاً به آن‌ها توجهی نمی‌کنید. مثلا اگر تصمیم بگیرید برای مدتی بی‌احساس باشید و درِ قلب خود را به روی هیچکس باز نکنید، ممکن است روند ترمیم قلب شکسته‌ی خود را طولانی‌تر کنید. البته سریعاً وارد رابطه‌ی جدیدی شدن کار درستی نیست ولی قطع رابطه با دیگران و با دنیا، نباید برای مدت طولانی طول بکشد. شما به عشق و محبت نیاز دارید و می‌توانید این محبت و حمایت عاطفی را از روابط دیگر هم به دست آورید مثلا از تقویت رابطه با والدین.

۶. نیازهای خود را دوباره ارزیابی کنید

بعد از قطع رابطه، فرصت خوبی است برای اینکه نیازها و خواسته‌های خود از یک رابطه‌ی عاطفی را بررسی و ارزیابی دوباره کنید. می‌توانید از آن چیزی که برای شما بیشتر از همه اهمیت دارد، فهرستی تهیه کنید. فکر کردن به رابطه‌ای که در آن نیازها و توقعات شما برآورده نشده، می‌تواند دردناک باشد ولی از همین تجربه می‌توانید برای کشف ایدئال‌های خود استفاده کنید.

۷. برای شروع رابطه‌ی جدید عجله نکنید

زندگی مجردی

یک رابطه‌ی جدید مانع از این می‌شود که به درستی خودتان را بشناسید و برای رابطه‌ی جدید درست فکر کنید.

بعد از قطع رابطه ممکن است احساس کنید که لازم است فوراً رابطه‌ی جدیدی را شروع کنید. اما این رابطه‌ی جدید مانع از این می‌شود که به درستی خودتان را بشناسید و برای رابطه‌ی جدید درست فکر کنید. اگر فرصت کافی برای فکر کردن در مورد رابطه‌ی تمام شده نداشته باشید، احتمال اینکه دوباره رابطه‌ای شبیه آن را تکرار کنید و اشتباهات قبلی را دوباره انجام دهید، افزایش پیدا می‌کند.

۸. هر زمان آماده بودید، وارد رابطه‌ی جدید شوید

برای افرادی که قبلاً در یک رابطه‌ی عاطفی بودند، گاهی‌اوقات تحمل کردن زندگی مجردی سخت می‌شود. به خصوص اگر یک رابطه‌ی طولانی‌مدت مثلا یک ازدواج چندساله را قطع کرده باشید. اگر با هویت خودتان به عنوان یک فرد مجرد مشکل دارید، فراموش نکنید که شخصیت شما را فقط رفتار و طرز فکر شما تعیین می‌کند نه افرادی که با آن‌ها ارتباط دارید. اگر با طی کردن دوران مجردی مشکل دارید، مطلب زیر می‌تواند کمک کند که با شرایط جدید زندگی کنار بیایید:

دلایلی که یک نفر ممکن است با مجردی مشکل داشه باشد، متعدد است. مثلا برخی افراد از اینکه تنهایی در جمع‌های اجتماعی شرکت کننده، می‌ترسند و دوست دارند در قالب یک زوج در اجتماع حاضر شوند. اما به یاد داشته باشید که دور شدن از اجتماع در دوران مجردی، نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه باعث می‌شود مشکلات روحی بیشتری را تجربه کنید.

تلاش کنید که در این دوران منزوی نباشید. وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید. شاید فکر کردن به این که دوباره عاشق شوید و رابطه‌ی دیگری را تجربه کنید، برایتان سخت باشد. ولی فراموش نکنید که به هر حال هر کسی نیاز به همدم و شریک زندگی دارد. سعی کنید بیش از حد لزوم در مرحله‌ی اندوه و ارزیابی رابطه‌ی قبلی نمانید. بعد از مدتی که شرایط را بررسی کردید و با قطع رابطه‌ی قبلی کنار آمدید، به رابطه‌ی جدید فکر کنید.

۹.فراموش کنید و ببخشید

قطع رابطه

بخشیدن شریک زندگی قبلی می‌تواند بسیار سخت و حتی غیرممکن باشد. به خصوص اگر در این رابطه آسیب دیده باشید یا مورد خیانت واقع شده باشید. البته بخشیدن یک شخص به معنای صرف نظر کردن از کارها و رفتارهای او نیست. بلکه به این معناست که باید زمان و انرژی بسیار کمتری را روی آن فرد و فکر کردن به او بگذارید. به هر حال ما نمی‌توانیم وجود آدم‌ها را انکار کنیم. آن‌ها وجود دارند، برای مدتی در زندگی ما بوده‌اند و رفتارهای آسیب‌زا داشته‌اند و بخشیدن و فراموش کردن کامل آن‌ها، ممکن نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دیگر وقت و انرژی برای فکر کردن به آن‌ها نگذارید.

علاوه بر بخشیدن طرف مقابل، باید خودتان را هم ببخشید. به کارهای نادرستی که در رابطه کرده‌اید فکر نکنید و آن را تمام شده فرض کنید. به خودتان فرصت دهید تا دیگر زمان و انرژی خود را صرف فرد یا رابطه‌ای نکنید که دیگر برای شما سالم نیست.

کلام آخر

هیچ‌کس نمی‌تواند گذشته را تغییر دهد ولی همه‌ی ما می‌توانیم از آن درس بگیریم. فرقی نمی‌کند که مجرد باشید یا در رابطه، همیشه می‌توانید رفتار خود را تغییر دهید تا از انجام یک اشتباه دیگر پیشگیری کنید. به خودتان فرصت رشد کردن بدهید، خودتان را دوست داشته باشید و اجازه ندهید که اتفاقات تلخ گذشته، روی آینده‌ی شما تاثیر بگذارد.

منبع: دیجی‌مگ

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *