June 13, 2021
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

علائم اضطراب و افسردگی و درمان آن

ویژگی های اضطراب و افسردگی با هم تداخل دارند و متمایز می باشند.اصطلاحات “مضطرب” و “افسرده” در مکالمات گاه به گاه بسیار زیاد مورد توجه قرار می گیرند – و این دلیل خوبی دارد. هر دو احساسات عادی برای تجربه هستند، که بطور معمول در پاسخ به موقعیتهای پر خطر یا بالقوه خطرناک (در مورد اضطراب) یا شرایط ناامید کننده و ناراحت کننده (در مورد افسردگی) بروز می کنند.

رابطه بین این احساسات – و شرایط بالینی مرتبط با آن ، اختلالات اضطرابی و اختلالات خلقی – پیچیده و تا حدودی خاص است.

برای یک فرد ، اضطراب می تواند به گوشه گیری منجر شود. انزوا می تواند منجر به فقدان فرصت برای تجربه های لذت بخش شود ، که پس از آن موجب تضعیف روحیه می شود. برای دیگرافراد ، احساسات ممکن است در جهت مخالف جریان داشته باشند. احساس ضعف ممکن است برای افرادی که معمولاً انرژی انجام کاری را دارند لذت بخش باشد و تلاش برای تعامل دوباره با جهان پس از خارج شدن از تمرین ممکن است منجر به عصبانیت شود.

درک تمایز بین این دو احساس و توصیف شدت مشکل می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

ارتباط بین اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی از نظر زیست شناختی مشترک هستند. حالتهای پایدار اضطراب یا احساس ناخوشی شبیه افرادی است که با اضطراب بالینی و اختلالات خلقی روبرو هستند و تغییراتی در عملکرد انتقال دهنده عصبی دارند. تصور می شود که سطح پایین سروتونین همراه با سایر مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین و اپی نفرین( هورمونی که از غدد فوق کلیوی ترشح میشود) در هر دو نقش دارد .

در حالی که زمینه های بیولوژیکی این مشکلات مشابه است ، اضطراب و افسردگی به طور متفاوتی تجربه می شود. به این ترتیب ، ممکن است دو حالت دو روی یک سکه محسوب شوند.

اضطراب و افسردگی می تواند به طور متوالی اتفاق بیفتد (یکی در واکنش به دیگری) ، یا ممکن است همزمان اتفاق بیفتد. وقتی مشکلات اضطرابی و خلقی به طور همزمان به آستانه تشخیص بالینی برسند ،از  تشخیص های خاص با شرایط همزمان محسوب می شوند.

تفاوت های ذهنی بین اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی دارای خصوصیات روانشناختی متمایزی هستند. نشانگرهای ذهنی آنها متفاوت است.

نشانگرهای ذهنی اضطراب

افراد مبتلا به اضطراب ممکن است:

  • نگران آینده باشند
  • در مورد اشتباهی که رخ داده فکرهای غیرقابل کنترل و مسابقه ای داشته باشند
  • از موقعیت هایی که می توانند باعث اضطراب شوند جلوگیری کنند تا احساسات و افکار فرساینده نشوند
  • در مورد مرگ فکر کنند ، ترس از مرگ به دلیل خطر درک شده از علائم جسمی یا نتایج خطرناک پیش بینی شده باشد

بسته به ماهیت اضطراب ، این نشانگرهای ذهنی ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال ، فردی با اختلال اضطراب عمومی (GAD) ممکن است نگران موضوعات ، رویدادها یا فعالیت های مختلف باشد. از طرف دیگر ، فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) بیشتر ترس از ارزیابی منفی یا طرد شدن توسط دیگران و ترس از ملاقات با افراد جدید یا سایر موقعیت های چالش برانگیز اجتماعی دارد.

وسواس فکری یا انگیزه های ذهنی غیرواقعی هستند که فراتر از نگرانی های روزمره است. آنها مظهر برجسته ذهنی اضطراب در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی هستند.

نشانگرهای ذهنی افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است:

  • ناامید باشند ، با این فرض که در آینده هیچ اتفاق مثبتی برای خودشان ، برای دیگران یا برای جهان نخواهد افتاد
  • باور کنند به خاطر همین ناامیدی ارزش ندارد که فکر کنند یا احساس متفاوتی داشته باشند
  • احساس بی ارزشی کنند ، گویی که آنها چه کسانی هستند یا چه کاری انجام می دهند هیچ ارزشی ندارد
  • به دلیل یک اعتقاد مداوم که زندگی ارزش زیستن ندارد یا اینکه یک فرد مسئولیت بار دیگران است ، به مرگ فکر کنند. در موارد افسردگی متوسط ​​تا شدید ، افکار خودکشی می تواند وجود داشته باشد.

در اختلال افسردگی اساسی (MDD) ، این نوع افکار بیشتر روزها و بیشتر از هفته ها ادامه دارد. اگر فردی بین یک حالت احساس ناخوشی و خوشحالی باشد ، تشخیص اختلال دو قطبی ممکن است اعمال شود برای هر نوع اختلال خلقی ، حالت احساس ناخوشی احتمالاً با نوع تفکری که در بالا توضیح داده شد ، مشخص می شود.

تفاوتهای جسمی بین اضطراب و افسردگی

علائم جسمی اضطراب یا افسردگی می تواند برای فرد مبتلا طاقت فرسا باشد.

علائم جسمی اضطراب

حالت جسمی اضطراب را می توان به طور کلی به عنوان افزایش تحریک مفهوم داد.( 4) ویژگی های خاص عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز به دلیل حالت تحریک یا افکار مسابقه ای
  • مشکل افتادن یا خواب ماندن به دلیل افکار مسابقه ای یا سایر علائم جسمی
  • سرگیجه
  • پریشانی دستگاه گوارش (به عنوان مثال ، حالت تهوع ، اسهال یا یبوست)
  • افزایش ضربان قلب ، فشار خون ، تعریق
  • تنش عضلانی
  • تنگی نفس

علائم جسمی افسردگی

افسردگی در درجه اول با تغییر در روند فیزیکی معمول از ابتدا مشخص می شود ، مانند:

مشکل در تمرکز : تمرکز و حافظه به دلیل فرآیندهای فکری نشخوارکننده یا سایر علائم جسمی

کمبود انرژی

از دست دادن اشتها یا افزایش قابل توجه اشتها

حرکت یا صحبت کندتر از حد معمول

درد جسمی بدون دلیل

خوابیدن به دلیل فرایندهای فکری یا انرژی کم ، خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از حد معمول است

شدت علائم

تجربه دوره های کوتاه کم خلقی یا اضطراب ، به ویژه در پاسخ به برخی عوامل استرس زا در زندگی (به عنوان مثال ، از دست دادن یکی از عزیزان ، دریافت تشخیص بیماری جسمی ، شروع یک شغل جدید یا مدرسه ، تجربه مشکلات مالی و غیره) غیر معمول نیست.

برای رسیدن به آستانه تشخیصی یک اختلال اضطرابی ، علائم باید پایدار باشد (غالباً برای چندین ماه) و مختل کننده باشد.

برای ارزیابی شدت علائم:

در مورد میزان علائم در عملکرد روزمره ، از خودتان چند سوال کلیدی بپرسید؟ همچنین ممکن است از دوستان و اعضای خانواده معتمد بپرسید که آیا آنها تغییراتی در شما و رفتار شما مشاهده کرده اند و اگر چنین است ، این تغییرات چیست.

مطالب ارائه شده در خصوص موارد خفیف، متوسط و شدید افسردگی و اضطراب را بخوانید.

علائم روانی و جسمی خود را به مدت یک یا دو هفته پیگیری کنید تا نمایش دقیق نوسانات خلق و خو و اضطراب را بدست آورید.

درمان اضطراب و افسردگی

حتی اگر تصمیم بگیرید که مشکل اضطراب یا خلق و خوی شما برای شما مسئله ای درجه پایین باشد ، باز هم ارزش دارد که روی آن کار کنید. توجه داشته باشید که چقدر در زندگی شما تداخل ایجاد می کند و در این راه انواع مداخله هایی که ممکن است مفید باشد را مشخص کنید.

رویکردهای خودیاری

اگر علائم شما خفیف است ، تمایل به فروکش کردن دارد ، یا اگر قبلاً درمان رسمی داشته اید و نگران عود بیماری هستید ، مداخلات خودیاری می تواند مکانی مناسب برای شروع باشد.

روان درمانی

برای افسردگی و / یا مشکلات اضطرابی ، انواع مختلفی از گفتاردرمانی وجود دارد. در روان درمانی ساختاری ، مانند درمان رفتاری شناختی (CBT) ، روش درمانی برای اضطراب و افسردگی ممکن است اندکی متفاوت باشد. و برای هر یک از مشکلات ، CBT احتمالاً از شما می خواهد که رفتاری بیشتری انجام دهید.

برای اضطراب ، هدف این است که رفتار اجتنابی را به حداقل برسانید و به شما کمک کند نتیجه عواقب خود را تأیید کنید. برای افسردگی ، هدف این است که به شما کمک کند احساسات مثبت ، افزایش انرژی (حتی اگر مختصر) باشد ، یا نوع دیگری از تعامل دلپذیر با جهان را تجربه کنید. این تئوری می گوید که فعال کردن رفتار ، حتی هنگامی که انرژی یا خلق و خوی شما پایین است ، می تواند منجر به نوعی نتیجه  مثبت شود.

در گفتاردرمانی روان پویایی ، جلسات مربوط به اضطراب و افسردگی ممکن است بیشتر از زمان های مختلف شبیه به هم باشند. از شما خواسته می شود آزادانه در مورد گذشته و حال صحبت کنید تا از افکار ناخودآگاه و درگیری های زمینه ساز علائم خود آگاه شوید.

اگر فکر می کنید اضطراب و علائم خلقی جداگانه و همزمان را تجربه می کنید ناامید نشوید. در روان درمانی های موثر برای این مشکلات همپوشانی وجود دارد.

داروها

گروهی از داروها نشان داده شده است به عنوان مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) برای اضطراب و افسردگی مفید هستند. سایر داروهایی که ممکن است بسته به علائم شما استفاده شوند شامل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA) ، مهارکننده های انتخابی جذب مجدد نوراپی نفرین (SNRI) و داروهای ضد اضطراب هستند.

چگونه می توان راهنمایی جست

هنگامی که به دنبال درمان بیشتر برای اضطراب یا افسردگی هستید ، با صحبت با پزشک مراقبت های اولیه خود را شروع کنید.

همچنین می توانید از طریق سازمان های ملی در مورد مراجعات محلی تحقیق کنید:

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا

انجمن درمان های رفتاری و شناختی

انجمن علوم رفتاری متنی

انجمن روانپزشکی آمریکا

به خاطر داشته باشید که اگرچه درمان موثر برای اضطراب یا افسردگی نیازی به تعهد طولانی مدت ندارد ، اما احتمالاً به ملاقات های منظم و مداوم حداقل در کوتاه مدت (مثلاً شش تا 12 ماه) نیاز دارد. بنابراین ، یافتن فردی که به او اعتماد دارید و با او احساس راحتی می کنید در مورد علائم خود صحبت کنید بسیار مهم است.

اطمینان از یافتن یک کلینیک پزشکی که توانایی پرداخت هزینه های درمانی آن را دارد نیز به همان اندازه مهم است. قبل از اینکه متعد باشید به درمان مداوم ، ممکن است بخواهید با چند نفر که مطالب مختلفی  را ارائه داده اند ملاقات کنید تا از سبک های درمانی و توصیه های درمانی آنها مطلع شوید. سپس می توانید با استفاده از این اطلاعات تعیین کنید کدام مسیر برای شما بهتر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *